۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸

گزارش مهر از راهیان نور ۱۴۰۲؛ ۲

بروزوظهور «فَاخْلَعْ نَعْلَیْک»/زائران ترک و اردو در قتلگاه شهدا

بروزوظهور «فَاخْلَعْ نَعْلَیْک»/زائران ترک و اردو در قتلگاه شهدا

حضور زائرانی که به‌زبان‌های ترکی و اردو صحبت می‌کنند و تعدد کفش‌های رهاشده در کناره‌های راه قتلگاه شهید آوینی ازجمله مواردی است که بین زائران راهیان نور دیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه سال نو و روز ۲۹ اسفند اردوهای راهیان نور همچنان در مناطق جنگی جنوب کشور ادامه دارد و اتوبوس‌های زیادی بین فکه، شلمچه، طلاییه، اهواز، شوش و دیگر شهرهای استان خوزستان در حال تردد هستند که خانواده‌ها، دانش‌آموزان و اعضای کاروان‌ها را جابه‌جا می‌کنند.

یکی از موارد قابل توجه در راهیان‌نور امسال، حضور راهنماهای جوان و خوش‌برخوردی است که زائران مناطق جنگی را راهنمایی می‌کنند. خوش‌آمدگویی و برخورد خوب ازجمله مولفه‌های مورد تاکید این‌راهنماهاست که عموما به‌عنوان خادمان نوجوان یا جوان شهدا معرفی می‌شوند.

از دیگر مواردی که در منطقه فکه و به‌ویژه قتلگاه شهید مرتضی آوینی به چشم می‌آید، حضور زائرانی از کشورهای دیگر ازجمله افرادی است که به زبان‌های ترکی و اردو صحبت می‌کنند.

بسیاری از زائران ایرانی و خارجی قدمگاه شهدا و قتلگاه شهیدان روایت‌فتح، به احترام تقدس مکان با توجه به آیه 12 سوره طه خطاب به حضرت موسی (ع) [إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًی]، کفش‌های خود را درآورده و پابرهنه طی مسیر می‌کنند. از این‌جهت تعدد کفش‌هایی که در کناره‌های راه و در مجاورت سیم‌های خاردار منطقه فکه و قتلگاه شهید آوینی از پا بیرون آورده شده‌اند، جلب توجه می‌کند.

اما به‌جز قتلگاه شهید آوینی، قتلگاه شهید حسن باقری، قتلگاه شهید حسین اسکندرلو، کانال کمیل و کانال حنظله کمی آن‌طرف‌تر از سیم‌خاردارهای مرز ایران و عراق از دیگر اماکنی هستند که زائران راهیان نور در منطقه فکه از آن‌ها بازدید می‌کنند.

کانال کمیل به‌ویژه یکی از قرارگاه‌های تجمع زائرانی است که به روایت‌های راویان گوش می‌سپارند تا درباره محاصره بیش از 5 روزه نیروهای لشکر 27 محمدرسول‌الله (ص) در این‌کانال و همچنین کانال حنظله روایت‌گری کنند. کانال مورد اشاره از حیث وجود تعداد زیادی از شهدا و تفحص آن‌ها و مفقود بودن تعداد دیگری ازجمله شهید ابراهیم هادی، برای زائران راهیان نور حائز اهمیت است.

کد خبر 5737392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha